
AKTUELLT
JULI 2025
Glad sommar!
Med förhoppning om att solen är på ingång vill vi på Försäkringsmäklarna JH önska Er kunder, leverantörer och samarbetspartners en glad sommar och en trevlig semester.
Roger, Matilda och Måns

JUNI 2025
Trygghet för framtidens åkare
Driver du åkeri och vill känna dig trygg med hur din verksamhet är försäkrad? Vi på Försäkringsmäklarna JH AB arbetar på uppdrag av företagskunder med att vägleda dem i just försäkringsfrågan. Om du är enmansåkare eller driver åkeri med flera anställda spelar ingen roll, vi anpassar försäkringspaketet utifrån Er verksamhets specifika behov.
Att lastbilen behöver försäkras är för de allra flesta en självklarhet, och om inte så kommer Trafikförsäkringsföreningen att göra dig varse. Att däremot försäkra släp, leasingavgifter, fasta kostnader vid sjukskrivning och framförallt - dig som person kan ibland falla mellan stolarna.
Vi på Försäkringsmäklarna JH AB arbetar idag med åkare av alla dess slag. Kanske är du timmeråkare, eller kör du flis? Eller transporterar du stöldbegärlig egendom som alkohol eller elektronik? Oavsett vad du transporterar så kartlägger vi Er verksamhets specifika risker och tar fram ett försäkringspaket anpassat för just Er. Varken mer eller mindre. Dessutom fortsätter vår rådgivande roll och relationen med Er även efter tecknad försäkring.
Tveka inte att ta kontakt med mig för att boka in ett första möte.
Jag ser framemot att höra ifrån er,
Med vänlig hälsning
Matilda Winterqvist
Försäkringsmäklare
Försäkringsmäklarna JH AB
073-839 10 11

Välkommen Måns!
Här ser vi Måns Zakrisson välkomnas av Matilda. Lastbilen är en av dem som försäkras med extra omsorg, i bakgrunden syns tornspiran framför Oviksfjällen.
Tack till Walltins Åkeri AB som ställde upp och lånade ut en snygg & prisbelönt bakgrund. Naturligtvis extra fint försäkrad .
JANUARI 2025
Vi nyanställer expert tunga fordon & entreprenad
Försäkringsmäklarna JH AB är glada att meddela att Måns Zakrisson börjar hos oss som ny försäkringsmäklare. Måns kommer att stärka vårt team med sin omfattande erfarenhet och expertis inom försäkringsbranschen.
Måns har en gedigen bakgrund inom försäkringsrådgivning och har tidigare arbetat med både privat- och företagskunder. Han har över 20 års erfarenhet i branschen och har arbetat på flera ledande positioner, där han har utvecklat djupa kunskaper inom riskhantering, kundrådgivning och försäkringslösningar.
Utöver detta har Måns specialiserat sig på försäkringslösningar för tung trafik och entreprenadmaskiner. Han har arbetat med försäkringar för transport- och entreprenadföretag, och har stor erfarenhet av att hantera komplexa försäkringsbehov inom dessa sektorer. Hans djupa kunskap och engagemang för kundservice kommer att vara en stor tillgång för våra kunder och vårt företag. Måns har också varit aktiv som sakkunnig och har hållit flera föreläsningar om försäkringsstrategier och riskhantering.
Vi är mycket glada över att välkomna Måns till vårt team. Hans erfarenhet och kompetens kommer att bidra till att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre service.
Roger & Matilda
JULI 2024
Glad Sommar!
Sommaren står i full blom och även om vädret inte visat sig från sin bästa sida de senaste dagarna vill vi på Försäkringsmäklarna JH önska er kunder, leverantörer och samarbetspartners en glad sommar. Vi hoppas att solen och värmen kommer tillbaka och att ni har en skön semester.
Roger & Matilda
JUNI 2024
Försäkringsmäklare 2024
Hej på er!
Som många säkert känner till har jag, Matilda genomgått den formella utbildningen till försäkringsmäklare under våren och sensommaren ifjol. I september månad skrev jag tentamen med godkänt resultat, för att i december skriva InsureSecs kunskapsprov, även det med samma positiva utfall. InsureSec kan kortfattat beskrivas som ett branschregleringsorgan för den bransch vi verkar i, där vi med licens hos dem förbundit oss att följa lagar, föreskrifter och hålla god försäkringsdistributionssed, vilket borde vara en självklarhet.
I mars fick jag min registrering och sedan dess har även jag fått titulera mig som försäkringsmäklare. Under våren har jag besökt både nya och befintliga kunder, vilket jag tycker är det roligaste i mitt arbete, att få komma ut och träffa drivna företagare med intressanta verksamheter. Nu och framöver ser jag framemot att få fortsätta skapa nya bekantskaper med duktiga företagare, och att förhoppningsvis få bidra till er verksamhet med det som är just mitt specialistområde.
Om du är företagare och behöver vägledning när det kommer till försäkringsfrågan, tveka inte att ta kontakt med mig, du når mig enklast på telefon 073-839 10 11, alternativt via min mejl matilda@fmjh.se.
Jag ser framemot att höra ifrån er,
Matilda
DECEMBER 2023
God Jul & Gott Nytt År!
God Jul och Gott Nytt år önskar vi er kunder, leverantörer och samarbetspartners.
Roger & Matilda
JUNI 2023
Glad Sommar!
I gassande sol, värme och med tre dagar till midsommar vill vi på Försäkringsmäklarna JH önska er kunder, leverantörer och samarbetspartners en glad sommar.
Vi skickar även med er en länk innehållande produkter på försäkringsmarknaden som trots att de inte är kända i samma utsträckning som tex hemförsäkring berör många.
Roger & Matilda
FEBRUARI 2023
Skador - Sånt som händer
Ibland händer det som inte skulle hända, men är ursprunget till att hundratusentals kronor betalas i försäkringspremier. I ärlighetens namn finns det bara en anledning till att teckna försäkringar, att få hjälp när det händer.
Men, hur fungerar det? Ofta ganska bra men långt ifrån alltid vilket nedan verkliga exempel visar.
En omfattande översvämning skadade varor och inventarier, försäkringsbolagets skadereglerare ansåg att inventarier skulle ersättas med ett
”rimligt åldersavdrag”. Vår kund hade inga invändningar men vad säger försäkringsvillkoret? Villkoret är tämligen tydligt, ersättning ska utgå motsvarande vad det kostar att köpa ny motsvarande egendom. Efter vidare kontakt med skaderegleraren som inte ville ändra sig utan hänvisade till alternativet att begära omprövning gjorde vi just det genom att kontakta skadechefen. Tidigare besked ändrades direkt och i mellandagarna betalades ytterligare 76 000 kr i ersättning ut till vår kund. Att behärska försäkringsvillkoren ger resultat, men borde inte en skadereglerare kunna det? Jo, det är en högst rimlig förväntan men alla kan ju ha en mindre bra dag.
Traktortrubbel, ett trasigt stödlager fick drivaxeln att rotera fritt och slå på växellådan så att det gick hål. Vi hjälpte vår kund med skadeanmälan och bad verkstaden börja med en reparationskalkyl. Kort därefter kom svar från skaderegleraren att det inträffade är en maskinskada. Maskinskada benämns som inifrån kommande på försäkringsspråk och det ingick inte i lastmaskinens försäkring. Surt med tanke på att en ny växellåda skulle kosta 600 000 kr med montering. Men, kan en drivaxel som slår hål i växellådan utifrån vara en inifrån kommande skadehändelse? Nja, vad hade egentligen skett?
Verkstaden kunde se att en bult av de två som håller lageröverfallet hade ramlat bort och att den andra, ensamma bulten inte orkade hålla lagringen på plats på egen hand. Ny information men som trots det inte ändrade beslutet från skaderegleraren. Det här försäkringsbolaget har en särskild kanal vad gäller omprövning av beslut i skadeärenden och för vår kunds räkning begärde vi en omprövning. Drygt en vecka senare fick vi ett nytt beslut - skadan ersätts som en vagnskada. Glad kund! Nu inväntar vi bara ca 30 000 kr i avbrottsersättning som nu också kan ersättas.
Det är jätteviktigt med en detaljerad beskrivning över vad som hänt, helst bekräftad av en verkstad eller teknisk konsult, och tappa aldrig hoppet. Ett felaktigt beslut baserat på en otillräcklig beskrivning går att komplettera och få ändrat. Kunskap är makt, och i detta fall även ersättning till vår kund.
I det sista exemplet har en trafikolycka med allvarlig personskada skett. Det är nu över två år sedan olycksdagen men sviterna är ännu inte över. Den drabbade har en sjukkapitalförsäkring hos sin bank, som visade sig inte vara alldeles enkel att hjälpa till med då det vid skadeanmälan krävs bankid och qr kod. Bad den drabbade anmäla på webben, men vid en telefonkontakt kunde bankens skadereglerare konstatera att ingen ersättning fanns att få. Tyckte det lät märkligt då försäkringsvillkoret säger minst 50 % sjukskriven i 720 dagar av de senaste tre åren. Det är redan uppfyllt och efter många samtal innan rätt skadeavdelning hittades så kommer troligen 1,2 miljoner kr att betalas ut. Vår kund är naturligtvis glad, försäkringsersättningen kan bidra till en enklare vardag. Det tråkiga är att pengarna förmodligen aldrig betalats ut om inte vi hade hjälpt till då första beskedet från bankens skadereglerare var att det ej fanns ersättning att få ut. Förmodligen ett helt rätt svar men tyvärr på en annan fråga...
Det här är bara tre exempel på en lista som kan göras lång, men inte ens vi har 100 % framgång och ibland blir det kantboll ut och en ej ersättningsgill skada. Ett beskt besked kan vara lättare att svälja efter en second opinion, men det kan också bli ett ändrat besked som betyder allt.
Vi hjälper dig, det kan vi försäkra!
DECEMBER 2022
God Jul & Gott Nytt År!
Vi på Försäkringsmäklarna JH vill tacka er kunder, leverantörer och samarbetspartners för ert förtroende och samarbete under det gångna året. Nu ser vi framemot 2023. God Jul och Gott Nytt år till er alla!
Roger & Matilda
NOVEMBER 2022
Höstupdate
Med en dag kvar till december månad kommer här en update om hur hösten sett ut för oss på Försäkringsmäklarna JH.
Till stor del har hösten innehållit träffar ute hos er kunder. Vi har besökt kunder i bland annat Hede, Nälden, Vemdalen, Ånge, Torpshammar, Bispgården, Hudiksvall, Storlien och en del här i Östersund. Med andra ord har det blivit en del mil och timmar i bilen.
Däremellan har vi hunnit med en konferens i Stockholm och ytterligare en i Västerås på trivsamma Steam Hotell. Med så många resor är det bra att vara trygg i att tjänstereseförsäkringen ersätter försenat bagage, skador på privat som företagsägd egendom och till och med självrisken vid skada på hyrbilen, allt med noll kronor i självrisk.
Givetvis har vi även haft dagar då vi suttit inne på kontoret med administration. Att dagarna inom den här branschen inte är den andra lik visar sig ännu tydligare under hösten, som man kan benämna som vår högsäsong. Större delen av våra kunders försäkringar förnyas i samband med årsskiftet och innan det vill vi ha hunnit träffa er och stämt av att det ser ut som det ska.
Variationen av de verksamheter vi ser ute hos er är bred, och det är just det som är så givande i denna bransch, att vi får chansen att träffa drivna entreprenörer med olika verksamheter.
Nu går vi in i december månad och slutspurten av 2022. Vi fortsätter även i december med besök ute hos er kunder. Är du ännu inte kund är du välkommen att höra av dig till oss.
OKTOBER 2022
Försäkra dig privat
Tydliga har nyligen inlett ett samarbete med försäkringsgivaren WaterCircles, ett samarbete som rör dig som privatperson. Via WaterCircles kan du nu teckna privata försäkringar och i samband med det sänka dina premiekostnader. WaterCircles sänker nämligen dina nuvarande premier med minst 10%, de ger även 20% i samlingsrabatt.
WaterCircles har bland annat kända försäkringar som hem och villa, bil och båt och inte minst olycksfall. Ta kontakt med oss så berättar vi mer!
WaterCircles informationsblad >
AUGUSTI 2022
Inför hösten
Efter att ha sett kraftigt stigande premier ser hösten ut att inledas med en lugnare takt. Det ser lite olika ut för olika typer av försäkringar men allt ifrån 2 till 30 % förekommer. Här är det som alltid bättre med 2 % upp än 30 % vilket vi som alltid håller koll på åt våra kunder, är du ännu inte kund så välkommen att höra av dig för att få bättre kontroll.
AUGUSTI 2022
Skadefall
Vi har i veckan märkt hur ett tappat personbilsdäck som skadade framskärmen ses som en ej ersättningsbar skada. Begäran om omprövning är gjord och vi får väl se hur det slutar. Försäkringsbolagen håller allt hårdare i plånboken och det är inte alltid enkelt att förstå varför försäkringsbolaget säger nej. Vi kan märka att det finns argument som biter på skadereglerare även om alla ärenden inte går som på räls, om du själv inte har rätt argument så kan det löna sig att ha en försäkringsmäklare som sitter på samma sida om bordet som du.

